Tuesday, December 16, 2008

Last preparation

16/12/2008

Lagi 3 hari aku akan mula bercuti panjang. Cuti dari 20.12.08-11.01.09
Lagi 10 hari je aku akan meninggalkan tittle cik neh kpd puan. Sejak bulan 5 lagi aku dh buat persiapan utk hari bahagia aku. Aku cuba utk pastikan xde ape2 yg tertinggal.

Pencarian Bermula
Bermula pada bulan 5 aku dh start cari mak andam/pak andam mengikut budget dan hasil kerja yang baik. Aku ingat lagi masa tuh aku rase 1 negeri sembilan aku n tunang merayau cari yg terbaik dan berbaloi.Bermula dari tampin, pastu pergi pulak seremban dekat senawang taipan, last skali kuala pilah. Kalau dikira jumlah semua butik pengantin yg kite org dh g survey harga dan jugak hasil kerja adalah dekat 15buah. Setelah dikaji, maka kite org sepakat memilih Ann Salon &Andaman yg bertempat di batu kikir.

Pada ketika itu aku outstaion di Pekan. Di pekan, Pahang aku dh start membeli barang2 utk cenderahati utk tetamu. Memula pening gak pk nk bagi ape. Last skali kakak aku yg cadangkan bagi ****** pada tetamu. Haaaa...bagus gak idea tuh. Dalam 2 bulan gak lah aku memborong sikit2 barang2 perkahwinan. Kebayakannye aku beli dinilai 3 sbb kat situ semuanya ada xpayah nk merayau jejauh. Harga pun bleh lagi nk tawar2.

Abis je implementation di Pekan, bermulalah perancangan aku dengan tunang nk pkkan ape barang yg nk dibeli untuk hantaran. kite org buat check list untuk semua barang dan jumlahkan mengikut budget yang telah dipersetujui. Buat bakal2 yang akan naik pelamin, korang mesti ader check list untuk semua barang . Resit simpan nnt last skali korang bleh jumlahkan utk kawen je dh berapa riban habis. Time tuh barulah korang tau menyesal xkumpul duit bebanyak asyik joli je ahahahha...

Pastu aku sibuk pulak betanya pasal chak lempong. Sbbnye aku dulu ader pasang angan2 nak majlis aku ader chak lempong. Terasa seperti puteri raja zaman dedulu hehhehe.. bab kompang plak aku serahkan dekat mak utk carikan. Pastu bermulalah 1 lagi keinginan aku untuk membuat bunga telur puyuh. Entah kenapa aku suka sgt kalau benda tuh lain dari yg lain. Tp bunga telur puyuh ni org dedulu ader lah buat. Sekarang neh jarang nk jumpa. Seksanya nak buat tampuk telur tuh tuhan je yg tahu. Aderlah dalam sebualan gak aku buat ansur2 sambil dibantu oleh tunang dan mak aku. Serik...serikk..

Selepas tuh aku dgn mak n makcik2 aku yg sporting g tampin pulak g tengok langsir. Aku ckp xpayah lah tukar tp mak aku nk gak beli yg baru. Pada mulanya aku nk tema kawen aku hijau&pink. Masa g tengok langsir tuh mak aku bekenan sgt dgn langsir kaler purple tuh. Haahhahah..xsemena2 tema aku kena tukar jadi purple. Xpe arr asalkan langsir cung :)

Lepas je dh siap tempah langsir, next perancangan g survey harga kad dekat internet. Last skali kite org decide tempah kad dekat bahau je sebab senang nk ambik n berurusan.Papa pulak g ushar harga lembu dekat mak ngah berapa harga utk 2 ekor. Yg tuh aku serahkan je dekat papa. Lagi pun bab ni aku xcampur. Papa uruskan lembu, khemah dengan menu dan bahan2 utk lauk2. Along( my big brother) uruskan hal pancaragam n karaoke. Kak Ngah ( my big sister) uruskan and deco untuk cenderahati utk meja pengantin. Adik aku hahahahha...aku pun xtau nk bagi dia tolong ape. Xpe nnt masa majlis jd org pangka lah tuh dia.

Bulan lepas dan bulan ni adalah persiapan yang terakhir aku. Semua barang hantaran sudah aku beli dan sekarang telahpun berada pada abg sham utk digubah. Abg Sham ni sepupu aku tp unik sket orgnye sbb tangan dia creative sesangat. Dalam pada aku rase semuanya dh siap tetiba baru teringat ader lagi benda2 kecik aku xnampak. Huhuhu...lupe nk beli bunga manggar dgn nk sediakan bungat duit ekekek...
Disebabkan masa dh suntuk sangat ni je yg aku dapat gubah. Simple jerk. Bunga manggar aku beli je malas arr nk buat. Ok lets enjoy this pic. Bunga wit yg dh siap sket. Tp ader lagi yg xsiap :)Kesimpulan dari cerita diatas kalau korang nak kawen 1 tahun sebelum tuh dah kena start buat preparation wakakak....

1 comment:

نوريسواندي عبدالوهاب said...

Alhamdulillah.. persiapan pon dah berjalan lancar eh.. 6 bln preparation harap dapat beri kepuasan pada diri nnt.. 10 hari lagi.. huhuhu