Saturday, May 16, 2009

Hobi baru

Dah lama blog neh xupdate. Ader lah sebulan lebey kot huuhu.. Sekarang neh semenjak mula berjinak2 membaca website resepi.net tetiba plak timbul minat nk mencuba resepi2 yg ader. 3 minggu lepas aku ader terbaca tentang resepi buat kek marble. tengok je gamba dlm tu mcm besh je kek marble tuh. texture kek pun pun cantik je. Dengan semangatnye aku pun mencari bahan2 untuk membuat kek. Antara bahan untuk membuat kek marble neh.

• 300 g mentega, pada suhu bilik
• 280 g tepung halus (tepung gandum pun ok)*
• 1 camca teh serbuk penaik*
• 1 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak)
• 5 biji telur Gred A
• 250 g gula kastor
• 1 camca besar Ovallate
• 30 g Gliserin
• 20 g air
• 1/2 camca teh esev vanilla
• 1/2 camca teh strawberi emulco
• 1 camca teh coklat emulco

Bermulalah pencarian aku dgn si somak neh g pasaraya cari semua bahan2nye. Ekeekke..1st time nk mencubalah katakan. Tp melalui website tuh byk gak yang aku belajar. Ader beberapa bahan yang aku xpernah tengok dan dengar pun ahhahah.. semua bahan si somak neh dapat cari kecuali gliserin. Benda neh aku rase xde jual kat pasaraya. Mungkin kat kedai bahan buat kek je ader. Melalui komen2 yang aku baca, kalau xde bleh gak gantikan dengan fresh milk. So, kite org gantikan je dengan fresh milk. Hentam ajelah labuuuuu... Ni adalah hasil dari air tangan aku n somak. Besh dapat suami ygg rajin tolong ke dapur. Si somak neh tolong pukul telur, gula dengan ovellate. Akhirnya siap gak kek kite org. Emmm...korang nak tau rasenye? hahahha...habis gak kek tuh. Maknanye sedap arr :p . mmg besh.

Beginilah hasilnya setelah siap dibancuh

Bermulalah sesi membakar kek.

Tarraaaaa... yey! kek dh masak

Beginilah hasilnye. Cantikkan? Baunye pun wangi jee..sodap lomak berkrim disukai seisi keluarga wakakaka...

No comments: